Dag 4 – Spisevaner og Refleksion

Dag 4 – Spisevaner og Refleksion

Piet Hein skrev en lille Fabel, som lyder således:

Den bedrøvede græshoppe

En græshoppe sad på en lille flad sten

og græd som der sjældent grædes.

Den havde møjsommeligt lært ABC’en

og så fundet en tekst – og så var det jo en

med at: Græsset må ikke betrædes.

 

Græshoppen er ivrig efter at hoppe i græsset. Den er dygtig til det, ja faktisk er det noget af det, den er dygtigst til, lige udover at kunne læse. Kan det være mere ulyksaligt? Nej, vel.

Jeg vil mene, at jeg er dygtig til at bage. Jeg har fornemmelse for ingrediensernes indbyrdes forhold og hvad der virker på den ene måde og omvendt, hvordan det ikke er hensigtsmæssigt at blande dejen. Jeg kan læse en opskrift og vide, hvordan den færdige kage bliver. Tør, blød, våd, sprød. Som i så meget andet er det de små detaljer, der gør forskellen.

Fornuften banker på og minder mig om, at jeg kan bage lige så tosset jeg vil. Der er et hav af muligheder for kagernes fortsatte færd til familie, osv. osv. Det eneste sted kagerne ikke uhæmmet må fare hen er i min mund. Så let er det. Jeg skal lære at styre mine behovsimpulser. Ligesom nogle børn skal lære at styre deres behovsimpulser, når de bliver vrede, og får lyst at sparke på skinneben. Der er i virkeligheden ingen forskel andet end emnet. Græshoppen måtte ikke hoppe på græsset. Jeg håber på, at Hr. Heins græshoppe er et enkeltstående tilfælde med læsefærdigheder. Jeg kan læse og bage, men satser på at det nok skal gå.

Processen er i gang. Jeg forsøger så godt jeg evner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *