Hånd i hånd

For nogle år siden arbejdede jeg som Rygestoprådgiver. Det var en periode på ca. 3-4 år og kunne kaldes et freelancejob i og med, at det drejede sig  2-3 timer pr 14. dag, en gang imellem hver uge, men et beskedent antal timer.

Der er skrevet bøger om rygestop, hvilket er helt forståeligt. Dialogen omkring vaneændring, livsstil, selvværd, afhængighed, tab og meget mere er rigtig, rigtig spændende samtaler. Har man først kradset I overfladen fx. omkring rygestop, kan erfaringerne bruges i mange andre situationer.

Et af punkterne er, at tobak ofte hænger sammen med noget andet. En kop kaffe, en pause, en øl. Næsten altid en pause, og dermed et sæt. Et match af en smøg og en pause. En del rygere var bekymret for om pauserne også forsvandt sammen med et rygestop. Eller hvordan de skulle holde pause uden at ryge. En reel bekymring, hvor det i 99% tilfælde er nødvendigt at lægge en plan for pauserne. Hvis ikke nødvendigt så I det mindste fornuftigt.

Jeg har selv vaner, der ligner ryge og pausesæt. Igen er pausen en vigtig rolle og makkeren er for mig håndarbejde, læsning, skrive og ofte noget at putte i munden. Mange dele i sættet. Jeg kan sagtens skænke mig en kop te, mens jeg lægger tøj sammen eller andet praktisk. Jeg kan også nappe en kiks, uden at skulle sætte mig ned. Det styrende er de andre interesser, hvor jeg er nødt til at sidde ned og samtidig nyder en kop te. Det vigtige for mig i disse stunder er, hvad jeg IKKE skal putte i munden. Det er her min last ligger. Jeg ryger ikke, men spiser for meget usundt, og det sker som oftest uden at jeg tænker over det.

Ja, der er hele tiden noget at arbejde med. Det kræver viljestyrke, men vaner kan brydes.

Mit forsidefoto er dagens begyndelse. En deluxe kop te og håndarbejde. Her er det hækling i pastelfarver. Billedet herunder er fra i går og samme sæt. Men med noget sundt at spise. Så 2 dage, 2 sæt som jeg hellere vil kalde Hånd I hånd. Det har meget bedre associationer. I går brød jeg vanen med unødigt søde sager, og jeg tænker, at jeg napper en dag mere. Hvem ved, hvad morgendagen bringer, men i dag bliver en god og sund dag, igen. – Sådan kan man også begynde sin egen stædige vaneændring. Én dag ad gangen.

Hvad vil du gerne have, der går hånd i hånd?

Leave a Reply

%d bloggers like this: